Hasło WSD 2014

Światowy Dzień Snu 2014

 

WSD 2014 – tegoroczne hasło to:
Przynoszący wypoczynek sen, łatwe oddychanie, zdrowe ciało.
Jest to pojedyncza wiadomość zawierająca w sobie 3 przekazy, które kładą nacisk na czynniki ryzyka obturacyjnego bezdechu sennego, którym można zapobiegać.
Przynoszący wypoczynek sen. Dobry, regenerujący sen powinien być ciągły, nieprzerwany, głęboki i odpowiednio długi. Jeśli te warunki są spełnione będziesz się czuł wypoczęty i rześki przez cały dzień. Jeśli któregoś z elementów dobrego snu brakuje Twój stopień koncentracji, wydajności i czujności obniży się. Nadmierna senność dzienna może być także niebezpieczna i prowadzić do wypadków drogowych.
Łatwe oddychanie. Osoby cierpiące na obturacyjny bezdech senny zwykle nie zdają sobie sprawy z tego jak często się budzą w czasie nocy. Jeśli drogi oddechowe nie są odpowiednio szeroko otwarte a oddychanie jest związane z wysiłkiem spada jakość snu. Takiego snu nie można nazwać dobrym snem.

Jeśli ktoś z Twojego otoczenia skarży się, że głośno chrapiesz, budzisz się z powodu braku powietrza, lub poinformowano Cię, że w czasie snu przestajesz oddychać możesz cierpieć na bezdech senny. Bezdech senny obniża jakość nocnego wypoczynku, powoduje nocne niedotlenienie organizmu, obciąża serce.

Jednym z najważniejszych czynników ryzyka bezdechu podczas snu są nadwaga i otyłość. Dodatkowa tkanka tłuszczowa w górnych drogach oddechowych zmniejsza ich średnicę a zwiększony brzuch przeszkadza w pracy przepony. Ostatnie badania udowodniają, że odchudzenie może wyeliminować bezdech podczas snu u części osób z nadwagą.

Inne czynniki ryzyka bezdechu sennego to palenie tytoniu i przerost migdałków, szczególnie u dzieci. Rzucenie palenia i chirurgiczna likwidacja przerostu migdałków mogą wyleczyć bezdech senny i zapobiegać komplikacjom związanym z nadmierną sennością dzienną.
Zdrowe ciało. Nie tylko zdrowie wpływa na poprawę snu. Sen także wpływa na poprawę stanu zdrowia. Poczucie rześkości sprawia, że czujemy się bardziej zmotywowani do wykonywania ćwiczeń fizycznych i zdrowego odżywiania. Senność odbiera ochotę na aktywność fizyczną. Ponadto badania naukowe wykazały, że brak snu przez kilka dni zaburza gospodarkę hormonalną i metabolizm, powoduje zwiększenie apetytu i zwiększone przyswajanie kalorii. Zamiast starać się spać jak najkrócej należy stwierdzić, że sen jest niezbędny dla zdrowia. Żadna inna aktywność nie daje organizmowi tylu korzyści kosztem tak małego wysiłku.